Reglement urgentie procedure

april 2019

Onafhankelijke urgentiecommissie

Het bestuur van Woning in Zicht benoemt elke drie jaar de nieuwe leden van een onafhankelijke urgentiecommissie. De leden hebben geen binding met Woning in Zicht of de aangesloten woningcorporaties. De commissie vergadert één keer per maand. Dan beoordeelt zij de binnengekomen urgentieaanvragen van woningzoekenden. Tijdens de vergadering wordt besloten of urgentie wordt toegekend, afgewezen of dat er aanvullende informatie opgevraagd dient te worden.

 

Inhoud reglement

In het reglement staan de afspraken met betrekking tot het functioneren van de urgentiecommissie en de procedure van urgentieaanvraag tot besluit.

 

Geschillencommissie

Als urgentie wordt afgewezen, kan de woningzoekende eenmaal een  bezwaar indienen bij de geschillencommissie, binnen zes weken na de afwijzing. Wanneer de geschillencommissie het bezwaar gegrond verklaart, wordt urgentie alsnog toegekend.

Het adres van de geschillencommissie is:
Geschillencommissie
Postbus 488
5000 AL TILBURG
info@geschillen-commissie.nl
www.geschillen-commissie.nl

Adres urgentiecommissie
Urgentiecommissie
Postbus 29
5000 AA Tilburg
info@urgentie-commissie.nl
www.urgentie-commissie.nl

 

Urgentiematrix

In onderstaande tabel staan de criteria en voorwaarden voor urgentie.

 

Urgentiemotief Toetsingscriteria Bewijsstukken

Algemene eisen

Inschrijving

• Ingeschreven bij Woning in Zicht.

• Inschrijftijd is korter dan de gemiddelde inschrijfduur uit het voorgaande kalenderjaar.

• Inschrijving is actief (niet geblokkeerd vanwege een huurschuld of ontruiming o.i.d.).

• (Gezamenlijk) verzamelinkomen is lager dan de huurtoeslag-grens.

Situatie aanvrager

• Aantoonbaar dat de aanvrager in een acute noodsituatie verkeert die voldoet aan één van de vier criteria.

• Acute noodsituatie is de aanvrager niet verwijtbaar.

• Aanvrager is onvoldoende zelfredzaam om zelf in huisvesting te kunnen voorzien.

• Aanvrager woont zelfstandig of heeft voorheen zelfstandig gewoond en woont nu noodgedwongen bij iemand in.

o  Inschrijfnummer.

1. Structureel ernstig lichamelijk en/of geestelijk geweld.

• Ernstige noodsituatie met relatie naar de huisvestingssituatie.

o  Aangifte bij de politie waaruit de ernst van het geweld blijkt.

o  Rapport van een (vertrouwens)arts.

o  Rapport van minimaal één maatschappelijke instelling.

2. Te hoge woonlasten voor het (gezamenlijke) gezinsinkomen

• Woonkostentoeslag is toegekend door de gemeente Tilburg, Alphen – Chaam, Baarle-Nassau, Gilze, Rijen, Goirle, Hilvarenbeek of Oisterwijk met verhuisplicht.

• Financiële schulden zijn de aanvrager niet verwijtbaar, bijv. door terugval in inkomen.

• Verbetering financiële situatie (bijv. door huurtoeslag) niet binnen 1 jaar voorzienbaar.

o  De brief van de gemeente waarin staat dat de aanvrager een woonkostentoeslag krijgt en dat een verhuisverplichting is opgelegd.
3. Gedwongen verkoop van de eigen woning in verband met de financiële situatie.

• De woning is of moet verkocht worden om openbare verkoop te voorkomen.

• Financiële schulden zijn de aanvrager niet verwijtbaar, bijv. door terugval in inkomen.

o Bewijsstukken die de gedwongen verkoop van de  woning aantonen.

o Persoonlijke toelichting op de oorzaken van de financiële problemen.

o Bewijsstukken die aantonen dat de financiële problemen de aanvrager niet te verwijten zijn.

o  Bewijsstukken die inzicht geven in de financiële situatie:

·  overzicht van schulden: hypotheek, leningen, en andere relevante gegevens;

·  overzicht van inkomsten: jaaropgaven, loonstroken, uitkeringsspecificaties;

·  overzicht uitgaven: hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen, abonnementen;

·  overige financiële gegevens: alimentatie, toeslagen en andere relevante gegevens.

4. Overig

• Situatie valt buiten genoemde criteria, maar is dermate schrijnend en niet verwijtbaar dat een nieuwe woning de oplossing is. Kan de commissie toewijzen op basis van de hardheidsclausule. o Alle bewijsstukken die de situatie ondersteunen.

Algemene eisen

Inschrijving

• Ingeschreven bij Woning in Zicht.

• Inschrijftijd is korter dan de gemiddelde inschrijfduur uit het voorgaande kalenderjaar.

• Inschrijving is actief (niet geblokkeerd vanwege een huurschuld of ontruiming o.i.d.).

• (Gezamenlijk) verzamelinkomen is lager dan de huurtoeslag-grens.

Situatie aanvrager

• Aantoonbaar dat de aanvrager in een acute noodsituatie verkeert die voldoet aan één van de vier criteria.

• Acute noodsituatie is de aanvrager niet verwijtbaar.

• Aanvrager is onvoldoende zelfredzaam om zelf in huisvesting te kunnen voorzien.

• Aanvrager woont zelfstandig of heeft voorheen zelfstandig gewoond en woont nu noodgedwongen bij iemand in.

Bewijslast

o  Inschrijfnummer.

 

1. Structureel ernstig lichamelijk en/of geestelijk geweld.

• Ernstige noodsituatie met relatie naar de huisvestingssituatie

Bewijslast

o  Aangifte bij de politie waaruit de ernst van het geweld blijkt.

o  Rapport van een (vertrouwens)arts.

o  Rapport van minimaal één maatschappelijke instelling.

 

2. Te hoge woonlasten voor het (gezamenlijke) gezinsinkomen.

• Woonkostentoeslag is toegekend door de gemeente Tilburg, Alphen – Chaam, Baarle-Nassau, Gilze, Rijen, Goirle, Hilvarenbeek of Oisterwijk met verhuisplicht.

• Financiële schulden zijn de aanvrager niet verwijtbaar, bijv. door terugval in inkomen.

• Verbetering financiële situatie (bijv. door huurtoeslag) niet binnen 1 jaar voorzienbaar.

Bewijslast

o  De brief van de gemeente waarin staat dat de aanvrager een woonkostentoeslag krijgt en dat een verhuisverplichting is opgelegd.

 

3. Gedwongen verkoop van de eigen woning in verband met de financiële situatie.

• De woning is of moet verkocht worden om openbare verkoop te voorkomen.

• Financiële schulden zijn de aanvrager niet verwijtbaar, bijv. door terugval in inkomen.

Bewijslast 

o Bewijsstukken die de gedwongen verkoop van de  woning aantonen.

o Persoonlijke toelichting op de oorzaken van de financiële problemen.

o Bewijsstukken die aantonen dat de financiële problemen de aanvrager niet te verwijten zijn.

o  Bewijsstukken die inzicht geven in de financiële situatie:

·  overzicht van schulden: hypotheek, leningen, en andere relevante gegevens;

·  overzicht van inkomsten: jaaropgaven, loonstroken, uitkeringsspecificaties;

·  overzicht uitgaven: hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen, abonnementen;

·  overige financiële gegevens: alimentatie, toeslagen en andere relevante gegevens.

 

4. Overig

• Situatie valt buiten genoemde criteria, maar is dermate schrijnend en niet verwijtbaar en is een nieuwe woning is de oplossing. Kan de commissie toewijzen op basis van de hardheidsclausule.

Bewijslast

o Alle bewijsstukken die de situatie ondersteunen.

Werkwijze urgentiecommissie
voor de woningcorporaties aangesloten bij Woning in Zicht

Heeft u om een bijzondere reden dringend een huurwoning in de regio Midden-Brabant nodig? Bijvoorbeeld bij een calamiteit of geweld? Of omdat u de kosten van uw huidige woning niet meer kunt betalen? Dan vraagt u urgentie aan. Een onafhankelijke urgentiecommissie beslist of u hiervoor in aanmerking komt. Eén van de woningcorporaties in de regio Hart van  Brabant biedt u vervolgens een passende huurwoning aan. In dit reglement leest u over de aanpak van de urgentiecommissie.

Hoe beslist de urgentiecommissie over uw aanvraag?

Onafhankelijk besluit

De urgentiecommissie is onafhankelijk. De leden van de commissie hebben geen binding met Woning in Zicht of een van de aangesloten woningcorporaties. Woning in Zicht en de woningcorporaties hebben dus geen invloed op haar besluit over uw aanvraag.

De commissie neemt zo een besluit:

  • U krijgt binnen één week een ontvangstbevestiging van uw aanvraag. Soms vraagt de commissie u om extra informatie of documenten op te sturen. U heeft hiervoor een week de tijd.
  • De commissie beoordeelt uw aanvraag op basis van het urgentiereglement en de urgentiematrix. Hierin staan de criteria voor urgentie. Deze vindt u op de website www.urgentie-commissie.nl.
  • De commissie beslist binnen zes weken. Deze periode begint op het moment dat de commissie uw complete aanvraag heeft ontvangen. Heeft de commissie aanvullende informatie of bewijsstukken nodig? Dan begint de periode van zes weken op de ontvangstdatum van de aanvullende informatie, dus als de aanvraag compleet is.
  • Beslist de commissie positief over uw aanvraag? Dan krijgt u urgentie toegekend. In het bericht van de commissie staat welke woningcorporatie u een passende woning aanbiedt.

Let op!

Stuur alle gevraagde informatie en bewijsstukken mee met uw aanvraag, zoals vermeld op het aanvraagformulier. Anders wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.

Hoe lang is de urgentieverklaring geldig?

Uw urgentie is zes maanden geldig. Biedt de woningcorporatie u binnen deze periode geen passende woning aan? Dan kan de commissie uw urgentie verlengen. Als u een woningaanbod weigert, dan vervalt uw urgentie.

 

Kan de commissie de urgentieverklaring intrekken?

De commissie kan uw urgentieverklaring intrekken in de volgende situaties:

  • U voldoet niet meer aan de voorwaarden voor urgentie.
  • U weigert een aanbod voor een passende woning.
  • U heeft urgentie gekregen op basis van onvolledige of onjuiste informatie. U wist of had kunnen weten dat deze informatie niet juist was.

Let op!  Weigert u een aanbod voor een geschikte woning? Dan vervalt uw urgentie.

Hoe kunt u bezwaar maken tegen het besluit van de commissie?

Bent u het oneens met het besluit van de urgentiecommissie? Dan kunt u bezwaar maken bij de geschillencommissie. U heeft hiervoor zes weken de tijd, na dagtekening van de besluitbrief van de urgentiecommissie. Meer weten? Kijk dan in het reglement van de geschillencommissie.

Hoe waarborgt de commissie uw privacy?

De commissie waarborgt op de volgende manieren uw privacy:

  • De commissie behandelt uw persoonlijke informatie en documenten vertrouwelijk.
  • De commissieleden en het secretariaat houden privacygevoelige gegevens geheim.
  • De commissie bewaart de informatie en documenten over uw urgentie aanvraag zes maanden. Daarna vernietigt zij de stukken.
Wie zitten er in de urgentiecommissie?

Samenstelling

De commissie heeft een voorzitter voorzitter, vice-voorzitter en twee leden. Het bestuur van Woning in Zicht benoemt hen. Het bestuur wijst ook een plaatsvervangend voorzitter aan. Het secretariaat ondersteunt de commissie. Woning in Zicht zorgt voor het secretariaat.

Verklaring omtrent gedrag

Iemand heeft een ‘verklaring omtrent het gedrag’ nodig om aan de urgentiecommissie deel te nemen. Hij/zij krijgt zo’n verklaring wanneer hij/zij:

  • in het verleden niets strafbaars heeft gedaan;
  • of wel iets strafbaars heeft gedaan, maar dit geen belemmering is voor zijn deelname aan de commissie.

Hoe is de onafhankelijkheid van de commissie gegarandeerd?

Het is zeer belangrijk dat de commissie onafhankelijk beslist. Daarom gelden deze regels:

  • De commissieleden zijn geen bestuurslid, werknemer of toezichthouder van een woningcorporatie in de regio Hart van Brabant.
  • Zij zitten in geen andere commissie of ander orgaan van de Stichting Woning in Zicht en de woningcorporaties.
  • De commissieleden hoeven zich aan niemand anders te verantwoorden.
  • Zij overleggen niet met een achterban.
Wat zijn de regels voor de commissieleden?

Lengte van lidmaatschap

Het bestuur van Woning in Zicht benoemt de commissieleden voor drie jaar. Zij kunnen deze termijn één keer verlengen. Dit kan voor maximaal drie jaar. Elk jaar treedt op 1 juli één lid af.  Het rooster van aftreden bepaald wie er aftreed. Staat op 1 juli geen opvolger klaar? Dan gaat een zittend lid door totdat er een opvolger is. 

Tussentijds einde van lidmaatschap

Het lidmaatschap kan tussentijds eindigen wanneer een commissielid:

  • hier zelf om vraagt;
  • overlijdt;
  • de commissie moet verlaten omdat hij/zij slecht functioneert.

Het bestuur van Woning in Zicht benoemt een opvolger voor de periode die nog overblijft.

Vergoeding

De commissieleden krijgen een vergoeding voor hun inspanningen. Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd. Het bestuur van Woning in Zicht stelt de vergoeding vast.

Vergaderingen

De commissie vergadert eenmaal per 4 weken. De voorzitter kan in overleg met het secretariaat hiervan afwijken. Per vergadering worden 3 leden uitgenodigd. Wie bij een vergadering niet aanwezig kan zijn, meldt zich af. Er zijn minstens twee leden nodig om een besluit te nemen.

Jaarverslag

De urgentiecommissie is zelf verantwoordelijk voor haar functioneren. Zij publiceert jaarlijks vóór 1 mei een beknopt jaarverslag. De commissie vertelt over:

  • de werkzaamheden in het afgelopen jaar;
  • de adviezen over beleid.

De commissie stuurt het jaarverslag naar de woningcorporaties, Woning in Zicht en de geschillencommissie.

 

Wie stelt dit reglement vast?

Vaststelling door bestuur

Het bestuur van Woning in Zicht stelt het reglement van de urgentiecommissie vast. Het bestuur kan ook wijzigingen doorvoeren.

Ingangsdatum

Dit reglement is ingegaan op 1 september 2011 en aangepast op 1 april 2019. Is er een situatie waarover niets is bepaald? Dan kan het bestuur van Woning in Zicht een maatregel nemen, zodat ook voor deze situatie passende regelgeving is.

Aanvullende vragen?

Mocht u nog aanvullende vragen hebben, dan kunt u altijd per e-mail contact met ons opnemen.